17. aug. 2012

Vet vi NOK om overgrep ?

Etter at jeg begynte å skrive åpent om overgrep, konsekvenser og tanker rundt dette temaet har jeg fått mange og varierte tilbakemeldinger.

De aller fleste av dem har vært av typen "Tusen takk for at du snakker om det som jeg selv burde snakke om, men ikke tør".



Det er ikke en eller to som har kontaktet meg med de ordene.... kanskje 30, mulig mer. For meg å vite at det er 30 mennesker der ute som ikke klarer å snakke om det som tærer dem opp er så leit.... selv om jeg trodde at jeg skulle skrive 1 innlegg om overgrep fra innnsiden den gangen, ser jeg at behovet fra innsiden kan virke som er for at det skrives mer.

Jeg har blitt bedt om å skrive om det ene eller andre tema også...

Så jeg spør deg: Hva vil du jeg skal skrive om? Er det noe du kunne tenke deg at verden hadde litt mer fokus på? Noe som fortjener litt mer oppmerksomhet?

Eller skal vi anse oss som ferdigskrevet? Er det nok fokus på alle sidene ved overgrep i samfunnet og media?  Kanskje vi ikke trenger det? Vet vi nok?  
post signature

5 kommentarer:

KKvinneblogger sa...

Kjære deg!
Jeg sier også: Takk for at du tar opp dette temaet og skriver om det.
Det er mange grunner til at folk ikke tør snakke om overgrep. Mye skjer innenfor familien, i det skjulte. Det ties om det og det forblir en familiehemmelighet.
Saken er nærmest vernet. "Dette må ikke komme ut!"

Dette er langtfra "utskrevet"! Skriv mer, kjære deg!
Skriv om hvem som blir overgripere, hvem som blir offere osv.
Takk!

Åshild sa...

Det verste er at det fortsatt skjer. All som skrives bidrar til mer oppmerksomhet om teamet.

Ivaa sa...

Noen vet nok.
Noen vet for mye.
Samfunnet vet ikke nok.
Samfunnet tillater overgrep.
Samfunnet lukker øynene,
stikker hodet i sanden
og gjør det til en dyd å tenke positive tanker.
Positive tanker som "andre har det verre".

Og hva med oss som har det verre og vet for mye?
Når vi viser hvordan vi har det og hva vi vet, ser ikke samfunnet det.
Samfunnet ser bare all gørra som Samfunnet benekter i sine liv og sine omgivelser.

Det er viktig å vite at denne gørra ikke er vår.
Den eies av de som ikke vil vite av den.

Det er viktig å gi gørra tilbake til Samfunnet:
”Jeg har fått den av dere, jeg vil ikke ha den”.

Det er viktig å vise Samfunnet at Samfunnet tillater overgrep mot barn …
Tillater at overgrep skjer …
Tillater at overgrep fortsetter, år etter år …
Når Samfunnet stikker hodet i sanden og tenker positive tanker.


(dette ble svært så kompakt. Jeg håper det gir mening)

Trollmora sa...

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg tar alt med meg og lar tankene leke litt og så ser jeg hva som kommer ut av fingertuppene ved tastaturet :)

Og ja, ALT som er sagt her gir mening til meg :)

lirosa sa...

Ærlig Åpenhet er det eneste som kan bringe verden fremover.
Stå på kjære Trollmor:-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...