6. mar. 2014

God versus dårlig service

Hvor mange av butikkansatte går inn for å være uhøflig med sine kunder? Få ...

Hvor mange oppleves som uhøflig eller legger igjen en følelse av at kunden ikke er velkommen? MANGE!

Jeg er ikke spesialist på mye i denne verden, ikke Kundeservice heller. Men jeg har alltid interessert meg for temaet og valgte derfor på et tidspunkt å studere kundeservice som fag på høyskole. Og jeg skulle ønske flere av de ansatte i butikker rundt omkring hadde den samme interessen.


I noen uker nå har jeg prøvd å kjøpe gardiner. Man skulle tro at dette var svært enkelt. Og det er det jo forsåvidt også. Jeg visste hvilken farge jeg ville ha, hvilken størrelse og at det skulle være råbillig for jeg hadde ikke budsjettert med gardiner på denne siden av året.

I tekstilbutikken jeg foretrakk der jeg bodde før var det så deilig for jeg visste at jeg kom ut med mange poser mer enn jeg hadde planer om, bare fordi betjeningen var så fantastiske! Jeg trodde det samme kjærlighetsforholdet skulle oppstå på denne nye plassen. Butikken er jo tross alt en kjede og i tillegg har jeg en venninne som jobber der som er en solstråle å handle med!

En venninne har ikke turnus som er tilpasset dine kjøpebehov, så man går jo når man har mulighet.... noe jeg også gjorde. Og det skulle ta meg 3 besøk på 3 forskjellige dager før jeg faktisk fikk lov til å kjøpe gardinene mine.

Hæ?????

Dag 1: Jeg kommer inn i butikken. 3 butikkmedarbeidere står ved kassen og ler og snakker og det er tydelig at historien som blir fortalt er usedvanlig morsom. Og lang. Dette gidder jeg ikke etter 3-4 minutter med venting. Jeg går. Ingen har engang sett på meg.


Dag 2: Den samme gjengen står ved inngangen til lageret. Denne gangen med noe som ser ut som "sivile". Historien er fortsatt like morsom. Og enda lengre. Jeg hoster litt så de ser på meg. Så fortsetter de kaklinga. INGEN av de 2 eller 3 ansatte kommer for å hjelpe meg.

Dag 3: 1 av de ansatte snakker med en venninne, en holder på med noe i en hylle og en rydder i noen utstillinger. De ler og snakker relativt høyt alle sammen. Ingen gjør tegn til å ville hjelpe meg. Jeg finner derfor selv det jeg vil ha. Dette legger jeg på disken og VENTER til en av damene finner det for godt å komme til kassa. Da hun kom var hun hyggelig altså, men i og med at det hadde tatt 3 dager å få kjøpe disse gardinene var jeg ikke så positivt innstilt som jeg burde. Jeg betalte og gikk. Hun som sto å lo med venninnen sin var midt i en tilsynelatende latterkrampe da jeg forlot butikken.


I det øyeblikket bestemte jeg meg for å ikke handle der mer. I alle fall ikke her i byen.

Der gikk faktisk min grense.

Hadde din også gått der?

Mvh Trollmora

7 kommentarer:

Solskinnet sa...

Så flink du er som ikke sa noe. Jeg hadde nok sagt noe samt levert klage!!! Høyt og TYDELIG!!!

Trollmora sa...

Vel.... Jeg er nyinnflyttet hit Hihi

lirosa sa...

TØFFESTE TROLLMORA SOM FINNS:-)

Trollmora sa...

Åh lirosa mi, Æ veit no itj om Æ e så tøff akkurat..... :-)

Katrine Helen sa...

gud bedre..eg hadde gått den første dagen og ikke kommet tilbake igjen. Har selv jobbe i serviceyrket de siste 9 årene og har alltid vært innstilt på at kunden kommer først og at smil, det smitter. Ergelig at eg har så maneg "kollegaer" der ute som ødelegger inntryket av butikkansatte. Men gudene skal vite, eg har truffet flere sure kunder enn butikkansatte, så det er tydeligvis noe i veien med den norske folkeskikken også ;)

Huldra sa...

Jeg hadde nok gått bort og gjort som jeg pleier å gjøre (de ytterst få gangene jeg faktisk beveger meg i en ordentlig butikk, og ikke en nett-butikk), og sagt: Unnskyld, men jobber du her? Nei, det skal ikke være nødvendig, men det har dessverre blitt sånn. Godt de er gode kolleger, men gode butikkansatte var de tydeligvis ikke. De omtalte gardinene må vi jo få et glimt av, må vite :)
Godt å se deg her :)

Trollmora sa...

Hahaha... gardinene skal dere få et glimt av... årsaken til at jeg ikke la ved bilde av dem her var fordi jeg ikke ville fortelle hvilken kjede dette gjelder. Det får komme NESTE runde om jeg ikke får hjelp :) Må jo spare på smågodtet vettu..

Sure kunder ja... å ja, de finnes absolutt. Jeg har hatt dem alle, i alle slags farger og odører... men poenget mitt er at da tenker jeg: Oi i dag var arbeidsgiveren min sur! Ikke "Fytti katta for ei sur kjerring"....

Uten kunden er det INGEN butikker som eksisterer.... så enkelt er det. Så kunden får lov til å være litt sur innimellom. Den ansatte har ikke lov :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...