7. okt. 2010

Kundeservice - en ære!

Ja, jeg mener det. Å gi service til dine kunder er en ære når du jobber/eier/driver et sted som selger noe og/eller gir en tjeneste som folk betaler for.

Det er IKKE kunden som er heldig som får lov å komme inn i din butikk, men det er DU som er heldig fordi akkurat denne kunden kommer til deg. Og så er det punktum.
Hadde det ikke vært for denne kunden og hans/hennes likemenn/damer hadde du ikke hatt så fine nye klær du fine ungpike på hobbybutikken her i byen.... Hadde det ikke vært for MEG så hadde du ikke hatt noen jobb.

Skjønner du det??????

Skissering av hendelse:

Jeg liker å lage saker...... både malerier og annet som faller meg inn .... som mange her inne i blogglandia. Og jeg liker å bruke hobbybutikken her. Jeg har i all hovedsak fått VERDENS beste hjelp der og de damene som jobber der er meget kunnskapsrike og flinke damer! Helt sikkert.
Men dette var en lørdag og det var IKKE voksne damer der, men et par ungdomspiker på rundt 19......

La oss kalle de to "Lys" og "Mørk" fra nå av.

"Lys" går forbi meg og jeg spør: "Du, unnskyld, men jeg finner ikke hvor dere har glansbilder"
"Lys" fortsetter å gå.... og reagerer ikke i det hele tatt på det jeg sier.
Ok, så jeg går til disken da, der hun står i heftig samtale med "Mørk". "Jeg lurer på hvor dere har glansbilder" sier jeg og ser på henne.... og uten at hun verken snur seg eller viser at hun har registrert meg på annet vis så svarer hun,
altså hun "Lys" ja ... "Vi har ikke glansbilder".

Nei nei tenker jeg, det er da mulig at en hobbybutikk ikke har det sikkert..... Inne i meg vrir det seg litt, for jeg er en av få heldige som har fått studert Kundeservice som fag på Høyskole og er kanskje litt mer enn middels opptatt av kundekommunikasjon og DETTE var vel selve definisjonen på feil måte i min verden, men ..... man svelger og skriver det på kontoen for "ikke alle kan være som meg" og så går man å finner det andre man skal ha.....

Og der.... på hylla med merkelappen "GLANSBILDER" der lå det faktisk nettopp..... GLANSBILDER!!!!!
Ikke de jeg ville ha, men allikevell.... fullt ut glansbilder.
Videre skjer dette:
Jeg tar med meg det jeg skal ha og går til disken hvor jeg avbryter ÅRETS viktigste samtale mellmo dritkule "Lys" og snille "Mørk".

Jeg sier:
"Ja, forresten.... dere HAR glansbilder altså.... i hylla der borte"

"Lys" ser på meg som om jeg har fallt direkte ned fra Mars og er i totalt sjokk over at jeg faktisk snakker et språk hun forstår. Hun åpner munnen og hun sier:

"Javel... da er det vel noen som har bestilt det uten at JEG vet det da"

Trollmor: "Ja, det kan hende, men resultatet er i alle fall at dere har glansbilder i tilfelle noen andre spør etter det. Men dere har ikke de jeg trengte, derfor har jeg ikke med meg noen i kurven" og så smiler jeg.

Nå kommer "Mørk" på banen..... og hun sier noe sånt som:
"Da må vi vel bestille opp mer da" og så smiler hun. Koselig, pent og greit. Situasjonen er enda ok... ikke bra, men ok.... og det er ikke "Mørk" sin feil at den er bare Ok....

Trollmor: "Når kan dere bestille da?"

"Lys": "Når vi vil"

Trollmor: "Jaha... se det var en nyttig informasjon for meg. Det var greit å vite"
"Mørk" (i det hun prøver å redde situasjonen): "Vi bestiller vel varer fast på tirsdag og torsdag vi" og så smiler hun igjen så godt hun kan.....
Trollmor: (stum.... gidder ikke snakke mer egentlig, men de glansbildene trenger jeg egentlig og jeg vil så gjerne pakke inn den pakken slik som jeg har tenkt det så...... jeg klarer ikke holde kjeft)
               "Så da bestiller dere glansbilder på tirsdag da"?

"Lys": "Nja.... det spørs"

Trollmor: "Jaha..... hva spørs det på da"?

"Lys": På om vi syns vi trenger glansbilder.

Trollmor: "Ja, selvfølgelig!! Det hadde jeg ikke tenkt på"
Nå er posen min full og jeg kan gå..... og det gjør jeg, for første gang på MANGE år uten å smile og ønske butikkmedarbeiderne en god dag.
"Mørk" småroper etter meg: "vi bestiller sikkert på tirsdag altsåååååå...." (Jeg er allerede ute av butikken og traver bortover korridoren i sentret og hun fortsetter........) "Ha en goood daaaag nåååå"


For meg er dette hårreisende! Hun burde ha fått sparken på flekken hun "Lys"... og jeg er sikker på at om sjefene der hadde fått vite det så MÅTTE hun nødvendigvis fått sparken.... Men hun er vel en datter eller stedatter eller noe som er bedt om å gjøre noe for pengene hun får eller noe slikt, for INGEN skal få meg til å tro at et menneske SØKER på en kundeservicejobb når man hater det så sterkt!

Jeg blir så hakkende og eitrende forbannet over å bli behandlet slik når jeg er ute for å legge igjen pengene mine rundt omkring. Det er JEG som er sjefen din.... det er JEG som skal "spikres på veggen" og taes hensyn til.... og føler du behov for å slikke noen oppetter ryggen, som mange gjør, så er det KUNDEN som skal slikkes...... sjefen din kan du miste på 3 sekund..... og han/hun blir bare erstattet med en ny sjef... men uten kunder går ikke butikken din rundt!

Ja ja..... det var mitt lille hjertesukk om kundeservice..... og jada, jeg vet at jeg er litt over middels opptatt av temaet :)

Ha en god dag damer!

PS: OM det er noen av dere som lurer på sammenhengen mellom bildene og teksten så har det seg slik at jeg blir såååå sint når jeg skriver om dette at jeg må ha noe sånt... "nåmmen........"-bilder å roe meg ned med :) hihi


7 kommentarer:

Shy sa...

Oi,oi for ei kundebehandling. Dette går ikkje an. Eg skjønnar godt at du vert rasande sint. Veit ikkje om eg hadde greidd meg like bra som deg...Hadde sikkert eksplodert!

Dilli sa...

Fytti grisen!
Hun virket temmelig umoden hun der lyse... Tror nesten det hadde kvalifisert til et lite klagebrev/telefon fra min side. Butikken er ikke tjent med å ha så frekke ansatte

Anonym sa...

For en kundebehandling.
Synes du er god som greide å beherske deg.
Har også vært ute for dårlig kundebehandling, men da legger jeg bare varene fra meg, snur og går ut igjen. (Det holder hardt mange ganger når det er ting jeg vil ha.) Vil de ikke hjelpe/yte service trenger de heller ikke få pengene mine.
Klem fra Mio

Trollmora sa...

men her vi bare 1 hobbybutikk i mils omkrets vettu. .. . Ellers hadde jeg eksplodert! Og så har jeg så god erfaring fra før der liksom. Men ja. . . Jeg tenker enda at jeg burde snakket med driverne. . . Sukk. . .

Nina Iren sa...

Oi...beundrer din tolmodighet!!! Ikke hadde jeg klart dette uten p sagt noe. Takk for tipset du gav meg.
Ha en fin kveld.

Livet i Fattighuset sa...

Haha, festlig og TRAGISK. Jeg ville sendt lenke til blogginnlegget til butikksjefen. Det ville vært til pass for Lys!

Marie

Huldra sa...

Noen har bare ikke noe i en butikk å gjøre..
Opplevde faktisk den samme type nedlatende holdning i en bank da jeg skulle søke lån til min første leilighet. Den gangen trengte jeg kausjonist, og søsteren min stilte på møtet sammen med meg. Saksbehandleren snakket faktisk kun til henne, og ofret meg så og si ikke et blikk. Jeg følte meg bitteliten, og fikk jo bare lyst til å "legge fra meg varen" og gå. Det var jo selvfølgelig ingen mulighet, for budet på leiligheten var inne, og jeg måtte handle kjapt. Jeg fikk lånet, men slapp heldigvis å ha noe mer med den saksbehandleren å gjøre igjen. Noen passer bare ikke til behandling av mennesker, og de bør faktisk få høre det. "Lys" burde fått en reprimande for den dårlige jobben hun gjorde. Er det den eneste butikken i sitt slag der dere bor, trenger de jo sårt de kundene de har. Får man en sånn behandling får man ikke lyst til å gå tilbake, men velger kanskje netthandel som løsning, og butikken mister kunder.
Må jo si det var godt å høre du vanligvis får god behandling der. Er så sant som du sier; de skal være der for kunden, og oppfylle de behov så godt man kan.

Nydelige "pustebilder" mellom teksten. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...