17. juni 2011

Mange slags reisebrev 2

Ja, jeg har reist mye og oppholdt meg mye i utlandet. Legger man sammen alle periodene har jeg nok oppholdt meg nesten like mye i utlandet som i Norge... eller... dvs.... nei... ikke helt, men nesten :)



Og da skjer det noe med deg som menneske.... du endrer innstilling. Demonterer skylapper og skyggelegger fordommer og etablerte sannheter. Du endrer syn på det meste egentlig. Derfor er det å reise noe jeg anbefaler folk å gjøre fra de er unge. Dette er jo noe av årsaken til at størstetrollet nå går ungdomsskolen i utlandet. Så får vi se hvordan han gjør det med studiene videre. :)

Å tilrettelegge for at ungdommene våre skaffer seg vidvinkel i synsfeltet er bare flott! Mener jeg!



Men så er det slik da sjø at man endrer forskjellige andre saker også.... jeg ser ikke farger. På folk. Positivt på mange nivå, men ikke alle... jeg blir jo litt naiv også, sant? Så jeg kan godt hyse med meg selv på dette med naivitet også... for om noen sier til meg at jeg skal være med bak hjørnet for der er det en søt hund jeg skal få se, så tror jeg at jeg skal få se en søt hund som står bak hjørnet..... og det er jo ikke alltid en slik holdning som får en opp i de koseligste situasjoner liksom.....

Jeg traff en dame på min første langreise nedover for å være sammen med min mann (da kjæreste)... hun var norsk og rundt 60. Hun så ung og fin ut og var glad i ansiktet sitt og så ut som en fashion-opptatt bestemor :) Noe hun også var. Elegant kledt, dyre striper i håret (ja... jeg ser forskjell på dyre og ikke dyre striper hihi), fine tunge smykker... diskret sminket. Mange 60åringer ville nok missunnt henne dette freshe utseendet.

Litt sånn type var hun (lånt fra google) 


Hun forteller meg at hun har en kjæreste der nede. Hun reiser ned hver tredje måned for å treffe han. Og hun er så forferdelig forelsket. Jeg syns det er søtt at kvinner i sin beste alder får stjerner i øynene når de snakker om sin nye hjertenskjær... i dette tilfelle var det kanskje ikke rart, for det skulle vise seg at hennes kjære var 25 år gammel og var spesialist i spillet der du trekker dukker i tråder....

Vi har nå snakket sammen noen timer på flyet og vi venter på bagasjen. Hun har 4 kofferter. 1 til seg selv og 3 kofferter med nye klær til sin Loooooooove. "Han er så glad i mote" sier hun og ler. Jeg ler også , for jeg mener jo at er man med på leken så får man tåle steken... så hun får vel like mye igjen som hun gir tenker jeg...

Hun ringer meg når jeg hadde kommet meg vel hjem. Hun hadde reagert på en tradisjon hun hadde blitt presentert for mens hun var der nede sa hun. Hun ville høre hvordan jeg taklet denne tradisjonen. Og det var den vel etablerte og urgamle tradisjonen i tyrkia som omfatter at en dame skal betale alt for hele selskapet når hun er sammen med sin tyrkiske kjæreste og hans venner. Da skal alle spise og drikke det de vil og det er da den utenlandske kvinnen som skal betale. Og slikt rår man jo ikke over, det er jo tross alt tradisjon. Og det vil man jo ikke tråkke på. Så hun hadde betalt hun.... 2-3 slike selskap på restaurant hadde det blitt denne runden da, så det begynte å bli dyre tradisjoner mente hun...

Jeg måtte jo svare henne som sant var at jeg aldri hadde vært utsatt for eller hørt snakk om denne tradisjonen eller noen annen tradisjon som kunne ligne det aller minste.... så jeg kunne ikke ha noen meningsutveksling med henne om dette temaet.

Han sier han elsker meg, Trollmor, men jeg har en følelse av at han kanskje ikke gjør det.

Der frøs jeg til is. Kvinnen var virkelig forelsket og gjorde alt dette ut av sin store "krush". Jeg ble egentlig ganske perpleks, overrasket og stum men jeg fikk sagt noe om at jeg vanskelig kunne vite om han elsket henne. Jeg hadde aldri møtt han og kjente ikke noe til verken hans kultur eller vaner. Jeg sa dog at om det nå skulle være sånn at han ikke elsket henne, kunne hun da ikke bare ta det for det det var? Kose seg å være med så lenge hun orket (eller hadde råd) og så hoppe av når det ikke passet lenger?

"Han vil gifte seg" sier hun.... og det finnes jo ikke noe argument mot det :) Så da begynner man å jatte med... og det gjorde jeg også... jattet med. :)
Lånt fra google

Lurer på om de ble gift? hmmmmm og om de ble det, om de er gifte enda?

Har du truffet noen "originaler" på reiser?

post signature

8 kommentarer:

Frøken Anker sa...

Tak for dit kloge og eftertænksomme indlæg.
Kærlighed gør blind, og jeg forstår måske lidt den ældre dame. Hvis sagen var omvendt, så ser vi jo mange eksempler på ÆLDRE MÆND, der kommer trækkende med en ung udenlandsk kvinde. Hvis vi ALLE var blinde, var der ikke nogen, der ville tænke over alder eller udseende.
Men den stakkels forelskede kvinde, du omtaler, blev ret groft - og smart - udnyttet. Må vi håbe, hun nyder det, så længe hun har råd.

Hav en dejlig fredag :-)

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Noen er utrolig naive, ja...
Lurer på om hun noen sinne fikk åpnet øynene sine??

Bente sa...

Jeg synes Frøken Anker har et godt poeng..menn har vært "naive" uten å bli kalt hverken dum eller naiv..i århundrer. Håper hun koste seg. Det kan hende hun likte å bli lurt..verden vil bedras ;-)

Anonym sa...

Håper det gikk bra med henne.
Kanskje han var forelsket i
henne også,hvem vet ??
Ønsker deg en finfin helg.

Elin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Elin sa...

Jeg har også litt vanskelig for å se det der med farger.. ser mer på hvordan folk oppfører seg jeg..dumme, naive meg..

Og nå lurer også jeg på hvordan det gikk med denne dama til slutt. :-)

helgeklem
~elin~

EllenSand sa...

WOW! Går det virkelig ann å være så naiv?
Jeg har ikke reist så mye egentlig. Men elsker det. Skal til England igjen på september. Elsker England. Der er alle originale.
Ellen :)

Havfruen sa...

Håper hun våknet jeg da....og at de IKKE er gift og aldri ble det....
Hm..så du har bodd mye utenlandsk:) Jeg har knapt vært det, hehe:)
Nyt helga i hjemlandet, klem fra meg:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...