15. okt. 2011

Jeg forblir nok feit jeg...... :(

Jeg skulle jo til denne berømte psykologen..... og der har jeg vært.... og kom ut som et gedigent spørsmålstegn og kjente igjen ALLE følelsene som jeg hadde lest om at folk kan få av overmakta.

Dette er faktisk noe av det mest skremmende jeg har vært med på av overtramp i mitt liv. 

Jeg fikk da en nyutdannet skjønn pike med bekymrede bryn og flittig penn. Jeg har, som noen av dere kjenner til, traumer fra barndommen og ung voksen alder.... og hun grov og grov og grov og grov i dette...

Årsaken til at hun da grov i dette var for å finne svar på hvordan det går ann at jeg lever et normalt liv i dag som et helt menneske... for det burde jeg nok ikke etter psykologiens bøker. Jeg burde nok hatt både diagnose og langvarige opphold på klinikker bak meg. Men det har jeg ikke. 

Så ...... jeg har rett og slett klart meg for bra. Forstå det den som kan. Så.... psykologen kan ikke anbefale operasjon til meg akkurat nå fordi de ikke anser det som den beste hjelpen for meg.... De anså det beste for meg var å reise bort et par fylker lenger sør og være en drøy måned på kurs for å lære om ernæring.... Noe jeg selvfølgelig ikke kan fordi jeg har 2 små barn. 

Hva gjør jeg med det da? Spurte jeg... "Hmm... nei da må du snakke med fastlegen din da" .... var svaret og jeg har dermed fullført sirkelen og er tilbake akkurat der jeg startet for 3 år siden. 

Selvfølgelig måtte det være sånn at AKKURAT jeg måtte få en psykolog som har en avgangsdiplom det lukter trykksverte av i tillegg til en Freudiansk tilnærming til sitt fag slik at man aldri får lov til å bli ferdig med gammelt grums. Hjelper lite at man har levd fint og flott og uten annet enn husmorsutfordringer i 10 år..... Overmakta er overmakta... og har du først vært utsatt for langvarige overgrep så skal de da få lov til å komme tilbake å slå deg i bakhodet gang etter gang etter gang. 

Halmstrået nå er jo at kirurgen går forbi psykologen, men sjansen er nok ikke særlig stor. Hva i all verden sier du da, når en psykolog sier at "vi tror ikke at et kirurgisk inngrep er det beste for deg akkurat nå"?  

Som jeg sa til henne: "Klart! Dere skal jo vite det dere.... som har gått på skole i 9 år for å lære hvordan mennesker føler det. Jeg vet jo ingenting.... for jeg bare føler" 

Argumentet for at de ikke ville at jeg skulle ta denne operasjonen var da at det gikk så bra med meg og jeg hadde klart meg så fint at de var redde for at utfordringen etter inngrepet skulle rokke ved akkurat det.... 

Hvem kan krangle mot noe slikt da? 

Følg med i neste episode av "Trollmors smale sti som evig feit" 


post signature

36 kommentarer:

Siven sa...

Går det an å be om ny vurdering? Med slikte store spørsmål så må det jo være mulig å kreve at det vurderes av flere?

Trollmora sa...

Ja.... jeg kommer til å be om det :)
Men... uansett.... jeg syns overtrampet allerede er gjort.... om du skjønner? :)

Siven sa...

Joda, skjønner vel til en viss grad. Uten å ha vært i situasjonen selv.

Jeg er sterk i troen på løsningsorientering. Kjipe folk må en gå i ring rundt og finne noen som kan hjelpe.

Du finner nok en løsning til slutt.

Trollmora sa...

Veldig enig med du! LØSNING blir det jo.... om den blir sånn eller sånn; grønn eller rød :)

Men når man har det travelt pga helsen så kan det oppleves litt.... ja... ekstra følsomt da... :)

Siven sa...

Og når dette er noe du har jobbet lenge for og gledet deg til så er jo selvsagt skuffelsen ekstra stor.

Krysser fingrene for grønn løsning! :D

Bustenellik sa...

I alle dager! Er det mulig? Hvorfor skal det være noe galt i å ha kommet ut i andre enden av en problemfylt periode som et helt og oppegående menneske? Det har jeg lurt en stund på... Hvorfor er det galt å ikke forbli nede, liksom? Hvorfor kan man ikke reise seg og ta med seg erfaringene og bruke dem konstruktivt? Hvorfor skal man straffes for å ikke reagere etter boka? Jeg skjønner ingenting, jeg. Men, jeg har selvfølgelig ikke gått ni år på skole for å forstå den slags heller. Jeg har bare lært om tall. Ikke forstår jeg helt hvorfor en slik operasjon skulle virke negativt inn på deg heller? Man skulle da tro at det var grunnlag for å mene det motsatte? Eller...?

Alltid skal det være en sammenheng med alt. Selv har jeg alltid slitt mye med ryggsmerter, helt fra jeg var en 8-10 år. Legene skyldte på pubertet, dårlig selvbilde og jeg vet ikke hva. Plutselig, i en alder av 22: eureka! Du har fibromyalgi. Derfor har du slitt med ryggen. Ha-ha! Jeg hadde vondt rett og slett bare fordi jeg hadde vondt. Etter boka var sikkert ikke det mulig...

Nei du, Trollmora! Stå på ditt, krev en ny vurdering og ikke la deg tråkke på igjen! Jeg heier på deg :D

Trollmora sa...

Takk for Busteheiarop :) De er gode heiarop :)

Neida... jeg gir meg ikke jeg... men jeg tråkker jo i litt tyngre vann nå kjenner jeg.... begynner vel å nærme seg olje :)

Men på en eller annen måte må jeg få dette til... på den ene eller andre måten... jeg MÅ ned i vekt.... FORT.... så jeg ikke havner i rullestol, for leddene mine tåler ikke å bære så mye .. :)

Men men... sånn er det.. så det er bare å arbeide seg videre med litt spissere albuer så får vi se :)

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig at et menneske skal bli "straffet" for å ha kommet seg videre i livet..... Det forblir en gåte for meg. Men du vet... for veldig mange psykologer er Sigmund Freud en Gud vettu... og da taper jeg alltid.

Stor klem ;)

Shy sa...

Nei og nei....
Men dersom ein er overvektig så går det utover den fysiske helsa, og der må vel ein lege/kirurg ha meir å seie enn ein psykolog...
Søren også, eg vert litt sur...
Enig med Siven, det må gå an å få ny vurdering...Men sukk, denne overmakta krev si overkvinne! Stå på, frue!

Trollmora sa...

Jeg vet rett og slett ikke hvor mye denne uttalelsen fra psykolog veier jeg.. men klart, som du sier.... når konsekvensene er såpass store for fysisk helse så må jammen kirurgen ha noe å si.....

Vi får se på mandag... da ringer jeg dem på kirurgen for å høre om døren er låst og lukket eller om jeg kan ta opp kampen :)

Tovepia sa...

Dette må være slitsomt i alle forstand; skjønner så godt skuffelsen du føler.
Håper virkelig det ordner seg!!
klemmer fra meg;)

KKvinneblogger sa...

Huff!
Jeg blir så lei meg når jeg leser dette!
Psykologer er liksom svaret på alt i vårt samfunn. De er gitt en enorm makt over mennesker.
Kanskje har de lest mye, men kloke er de ikke blitt.
Min erfaring er at de gjør vondt verre.
Men man står i kø og venter og venter på å få snakke med psykologen som skal ordne opp i livet vårt, og når man endelig slipper til, graver de oss ned i vår egen møkk, toer sine hender og overlater oss til oss selv.

Kiloene dine er vel den synlige smerten din etter alt du har vært utsatt for. Så hun ikke det?
Greide hun virkelig å se deg som et menneske som ikke har vett og forstand nok til å spise "riktig"!?
Skal man le eller gråte av sånt?

Kjære deg! Ikke la deg kue av disse forståsegpåerne!
Løft hodet og vær glad i det fantastisk flotte mennesket du er!
Stor klem til deg! :)

Berit T sa...

Håper du er så sterk at du vinner, jeg heier på deg, stå på du Trollmora.
Synes det er så trolig at det skal være så mye krumveier og stikkveier en må ta for å komme i mål.
Klem til deg.

gult hus i svingen sa...

Krev ny vurdering av en annen psykolog, det får da være måte på. Vi voksne mennesker vet da vel hva som er best for oss!!!!! Lykke til kjære Trollmor, håper inderlig det "går veien" for deg:)
varm klem fra Trine:)

Åshild sa...

Jeg visste faktisk ikke at en psykolog skulle vurdere behovet for en slankeoperasjon.

Stå på.

RoseSommer sa...

Skjønner at du kvier deg for å reise bort i ukesvis for å lære livesstilsendring. Foreslår at du prøver å være positiv til det forslaget, men forklar også t-y-d-e-l-i-g problemene med hvordan du skal få familiekabalen til å gå opp!!
Så får du se om noen har gode løsninger til deg. (Egentlig ba du vel ikke om noe råd, men jeg skriver det allikevel.) Du virker så sterk. Men her er en klem fra meg iallefall. Kommer sikkert godt med.

Mie Mari sa...

Kjedelig når man opplever besøket hos psykolog som overtramp :( Jeg håper at du kommer til en som er flinkere (og eldre) neste gang. Det er søren ikke lett å legge om livet (ja, kosthold ER en stor del av livet!) om du ikke skal ha slike bremseklosser i tillegg!

SURRESILJE sa...

Uff. Og æsj. Og stå på.

Det var vel sånn ganske kort oppsummert det jeg tenker.

Laura sa...

Hei og hopp Trollmor
Så dumt at utfallet skulle bli det der da?! skjønner det ikke..
Men jeg må spørre: Hvorfor skal den psykologen avgjøre om du skal få operasjon?? Skal du få dekket operasjonen av helsenorge, eller skal du betale selv? Er flere her som har tatt reduksjon av magesekk osv her jeg bor. En jeg vet om betalte alt selv, tok opp lån og fikk gjort operasjonen i Oslo. En annen skulle få det dekt av helsenorge og måtte vente i flere år før hun fikk plass, masse kurer og slanking før hun fikk lov å ta den.. Men jeg hørte aldri noe om at noen av dem måtte få tillatelse via psykolog?!
Du må bare ikke gi opp! Få en ny vurdering, undersøk alt du kan
Krysser fingrene for at alt skal ordne seg for deg
klem fra meg

Elin sa...

Jeg har rett og slett ikke ord!! Dette var IKKE bra! Synd du fikk en sånn psykolog. Hovedsaken burde jo være om du klarte deg bra I DAG?! herremin. uff. isj. blæh og alt annet. Dette var for drøyt!

Klem!!

Guri sa...

Stå på!! og slåss for det du har krav på!! Vi heier på deg alle sammen :))
KLÆM

Ingrid Tunheim sa...

Dette hørtes slett ikke noe greit ut.....Reis deg opp, krum nakken og stå på.

Snuskebassa sa...

Spennende innlegg og mange gode kommentarer. Jeg sier som de andre: Stå på! En operasjon kan være en god investering for kroppen din. Ingen, hverken du, familien eller samfunnet er tjent med at du forblir der du er, og du har motivasjon så det holder! Go girl ♥♥♥

Mie fra Mies Mirakler sa...

Makan til inkompetent psykolog!!! Gå heller til en privat psykolog som har litt erfaring. *♥*

Whitebite sa...

det er det SYKESTE!!
å jeg blir så forbanna på ditt vegne!

men det løser seg, det bare vet jeg.
Som siven sier, så finnes det alltid en løsning!

god klem!

Fru Haugen Klingen sa...

Huff da...ser vi har det samme problemet med psykolog-anbefaling her. Har samme problem og fikk på tirsdag et akkurat likt svar til min psykolog, ang den måneden bort fra familie på et rehabiliteringssenter for å lære å omstille spisevaner, ernæringsveiledning osv.

Ja, hva skal man si? Ikke enkelt dette :/
Tror kanskje jeg ville stått på for å få en annen psykolog og fått en med noen år på rævva (unnskyld skrivemåte).

Håper du kommer deg videre og får det DU vil :)

Klem fra meg til deg :)

Unknown sa...

Først og fremst. Takk for at du er tøff og deler av deg selv! Det høres ut som om denne unge psykologen har gjort ett alvolig overtramp , spør du meg. Synes absolut du har krav på å få en ny vurdering av en annen psykolog. Stå på, lykke til.
Klem Anki

Bente sa...

Hurra. Du har fått award! Seriøst-gjør hva du vil med den..men det er hyggelig ment! Ligger ute på hm nå..

Ikke gi deg når det gjelder operasjon! Du kan sikkert be om ny vurdering..anke eller noe sånn! Ikke gi deg.

salige lavendel sa...

Går det an å be om en "second opinion"?? Tror man har rett til å søke råd hos flere fagpersoner før endelig avgjørelse taes. Føler med deg...Om begrunnelsen fra psykologen føles litt tynn, kan du kanskje be om en samtale til, nå som du også har fått litt mer tid til å tenke over saken og motargumenter. Man klarer som regel ikke å føre sin egen sak når man sitter midt oppi det, men litt på avstand ser man litt klarere kanskje. Vær iallefall glad for at du har vært så sterk at du har klart deg godt i livet på tross av uheldige omstendigheter. Ikke at psykologen behøvde å opplyse deg om det akkurat da...men godt at du har fått indre styrke av den motgangen du har opplevet.Denne saken følger jeg videre med den største interesse, og håper du kommer i mål på den ene eller andre måten!!! trøsteklemmer fra meg til deg

Anonym sa...

Huff, er en grunn til at jeg ikke liker hjernekrypere. av en eller annen grunn føler jeg at de graver og graver alt for mye istede for å hjelpe folk på rett vei.

Stor klem til deg.

Alexia sa...

herlighet, sier jeg bare. Stå på Trollmor! Kan ikke fatte at psykologen skal ha all makt her, håper det ordner seg!

Hannes favoritter sa...

Huff! Stå på, du skal se det ordner seg! God klem fra Hanne

Unknown sa...

Psykologer har nok ikke svarene på alt. Heller ikke de nyutdannede... Noen ganger er det helt annet fagpersonell som må til. En helt annen vinkling på tingene... det er i hvert fall min erfaring.
Takk for at du deler! Stå på! Du er tøff! Klem fra meg

Hilde sa...

Det er så kjipt å argumentere med enkelte mennesker, som gjerne har svar på alt - og alle egne argumenter kommer til kort.
Håper du har fått kontakt med kirugen i dag. Stå på og lykke til :o)

Fru Haugen Klingen sa...

Hei igjen :)
Håper du har fått tenkt litt mer og at du har fått kontaktet kirurgen og at han hører mer på deg.
Jeg ligger akkurat under bmi-kravet for å få operasjon, så det er desverre ikke mulig for meg. Psykologen min kom med forslaget om at jeg kunne komme med på et opphold på Røros Rehabiliteringssenter (eller hva det heter), for å få hjelp til å forandre på livsstil og slik. Men det for meg å forlate familien for en måneds tid er ikke mulig...har jo små barn og derfor ser jeg ikke det som en utvei.
Krysser virkelig fingrene for at alt ordner seg for deg :)

Stor klem fra meg til deg snuppa :)

VillaVårfrubakken sa...

Det blir gærnt uansett hvordan en snur og vender på det. Jeg opplever å ikke bli trodd når jeg forteller om sterke smerter i ledd....det er sikkert npe psykisk.
Syns det er synd at fagfolk ikke kan tro på mennesket...en vet da best selv. Det at du har klart deg så bra skulle nettopp være en grunn til at du kan klare en slik operasjon, for det krever sin kvinne.
Forstå det den som kan.

Uansett sender jeg de beste klemmer til deg idag.

Åshild sa...

Ja, jeg tenkte faktisk på det mens jeg lagde deigene, at jeg hadde dekket det meste - bortsett fra lavkarbo.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...