11. mai 2011

Gjenbruksbutikker skal vel ikke oppleves dyre?????

Først vil jeg takke for alle koselige kommentarer i forrige innlegg. Jeg trekker konklusjonen om at jeg kan og bør skrive om prosessen jeg er inne i men jeg kan love at det blir bare en del av mine skriblerier for det bor nok altfor mye i meg som må ut i skriftlig form som ikke er kilo, kirurgi og klesstørrelser :)



Så... i går var jeg på gjenbruksbutikken på Levanger, Bruktbo. Jeg var der for noen måneder siden å var storfornøyd med handelen, men nå er det blitt dyrt der! Jeg trodde faktisk ikke mine egne øyne... skal gjenbruksbutikker (altså, butikker som drives ved søppelfylling og selger det andre kaster) oppleves dyre??????

Jeg kan liste opp noen eksempler:
Store Norgesglass 50,-
Små Norgesglass 30,-
Ødelagte fiskestenger (må ha utvidet kunnskap for å evt få til å reparere dem) 50,-
Putetrekk 20,-
margarineske i tre 100,-
Hjørneskap (se under... det var mindre enn dette) 650,-

Jeg vet ikke... men når man kan gå på salg å få nye ting for samme pris, så blir gjenbruksbutikken kun for de helt spesielt interesserte syns jeg... og det er så dumt! Jeg skulle gjerne ha handlet der jeg, vi kjøre faktisk i ens ærend for å se om vi fant noen saker (og det er noen mil for å si det sånn)... men kom hjem uten så mye som et putetrekk....


Her i byen er det en gjenbruksbutikk som har butikklokaler. De vasker, pusser og gnikker sakene de får inn og stiller dem ut som på en butikk. Der er prisene billigere eller like som det jeg nevner over...

Er det noen "huffda"-bjeller som ringer hos deg også eller er det jeg som er rar?


Det hører med til historien at mens jeg var der var det 3 stk som forlot utsalget pga prisene.... for som han ene mannen sa: "Jeg får da en ny fiskestang som jeg kan ta ut av pakken å fiske med for litt over hundrelappen om jeg vil.... hva er da poenget med å selge disse ødelagte til 50??"

Jeg kjøpte ganske nylig et hjørneskap på salg for 500,- og det var nytt, innpakket, hadde alle deler og nøkler og hadde ikke vært kastet på søpla før... står dette i stil?

Er det jeg som tenker feil?

post signature

11 kommentarer:

Mitt Landliv sa...

Nei vet du hva, jeg er helt enig med deg! Hadde ikke kjøpt så mye som et putetrekk selv... Her er det tydeligvis noen som har skjønt at gamle ting er "moderne" og ønsker å gjøre gode penger på det, men det blir helt feil!

Mira sa...

Pris og etterspørsel vet du! De prøver vel å "melke kua"! Men syns selv at det ikkje er noe gøy lenger, det har blitt mye dyrere, både på bruktbutikker og loppis. Og når det er dyrt på loppemarkeder da er det ikkje vert kaoset syns eg.Her er det mange som plukker ut med lupe å selger det "fine" på auksjon når det er loppemarked. Ikkje gidder eg å stå der å by over andre vertfall. Så nå tror eg det blir loppepause for meg. Viss eg ikkje kommer over et lite annonsert loppemarked med ok. priser og uten auksjon da. Var heldig i fjor, ein heil låve full, ti stk. i kø utenfor og 10 og 5 kr for tinga. Prøver å snappe opp om de skal ha loppis igjen.

Lykke til med alt du skal igjennom, er spent på å følge deg på veien.

Klem fra meg.

Bird on a wire sa...

Jeg er så enig med deg. I Oslo er det jo en del gjenbruksbutikker, alt fra Fretex til svære utsalg. Men prisene er helt horrible. I år har jeg droppet loppemarkedene også, jeg gidder ikke prisene. Både gjenbruksbutikkene og loppemarkedene vet utmerket godt hva som er populært i interiørland for tiden, og å betale så mye for gamle, brukte og slitne ting gidder jeg ikke lenger.

Pia sa...

Det er ille, ja, men det er nok fordi en del gjenbruksmøbler har blitt riktig så poppis.

Katrine Helen sa...

Jeg har irritert meg over akkurat det samme lenge nå. De får inn ting GRATIS, ting de ikke har noe utlegg på, og likevel selger de gamle, noe ødelagte ting til stive priser. Er mye på gjenbruken jeg har sett billigere nytt.

Det ender bare med at nesten ingen kjøper på gjenbruken lengre og så sitter de igjen med et overlass med søppel.

Kanskje de da innser at brukt skal være billig ;)

Mie fra Mies Mirakler sa...

Jeg er så enig! Fretex begynte med dette, der er prisene blitt helt latterlige, spesielt for klær! Loppemarkeder er det veldig forskjell. Her i Bergen er det heldigvis som regel flere loppiser å velge i så man kan gå fra de som tar for stive priser. :) *♥*

Shy sa...

Det var dyrt! Eg burde kanskje flytte kassa mi med norgesglas inn frå garasjen... Har ei formue i norgesglass der ;)

Siven sa...

Ja, har sluttet å titte innom jeg også. Det er nok for mye etterspørsel for tiden.

Kan en håpe at det høye prisene etterhvert får ting til å roe seg ned på bruktmarkedet og at en igjen kan finne bortgjemte skatter etterhvert?

Vi får vente og se...

Whitebite sa...

ja, det er helt villt.
Spesielt Fretex som tar 50 kr for en bok!! sprøtt!

Maleriet fargehandel sa...

Enig! Selv skaffer vi oss våre prosjekter stort sett på Finn.no :O) Jeg får dilla av griske kjærringer på loppis ;)som løper spm gale og holder fast på flere møbler med både armer og bein. SLIK skal jeg aldri bli... :)

H

Daisys home sa...

Ja det er vel prisen man må betale for at dette er blitt såpass " poppis "som det etter hvert er blitt. Jeg tar heller en runde rundt omkring her på gården når jeg ønsker noe brukt å pusse opp. Og skal si at jeg har funnet mye:)
Lønner seg vel ikke å gå sånne steder å kjøpe lenger når man kan få nytt, billigere.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...