25. juli 2011

Mitt Manifest

Erfaring er den dummes lærer


Ad Arma Bona Fide! 
Til våpen, i god tro! 

I lang tid har mange av oss som er husmorengasjert, eller mer,  i politikk snakket om og følt behov for et event som kunne samle oss alle. Gjøre slik at vi forsto at vi er alle 1 og at vi sammen er dynamitt. Nesten i ordets rette forstand. Vi har lenge behøvd å se mot et mål der muslimer, katolikker, protestanter, buddister, lange, korte, tynne, tykke, menn og kvinner kunne stå forent og i felleskap kreere en mur der idioti og kunnskapsmangel ikke trenger igjennom.

Tiden har kommet. Tiden har kommet for å dra på besøk til din nabo, snakke med kassadamen, bli kjent med noen vi aldri har snakket med... for NÅ skal vi ALLE enes. Nå skal NORGE være NORGE med ALLE SAMMEN som bor her. Vi er en enhet, vi står sammen og vi er sterke.


Cogito ergo doleo...
Jeg tenker, ergo har jeg vondt....


Jeg er redd. Jeg er så redd at jeg gråter. Jeg er redd ringer i vann. Jeg er redd fakkelen som gir lys og jeg er redd hva som KAN skje videre. Det jeg IKKE er redd er den tåpelige, fanatiske ideologien som bunner i hat, forvridd temperament og ren og skjær galskap. Jeg må stole såpass på mine landsmenn og kvinner at jeg ikke tror det kommer til å komme en bølge med knekter i dette landet og i Europa forøvrig som har denne parodien på en mann som Messias. Verden fungerer ikke sånn. Verden sluttet å fungere sånn etter andre verdenskrig. Vi trenger ingen Fører eller Galionsfigur for å fortelle oss hvem vi skal like og ikke like. Vi klarer det helt fint selv. Heller tvert om; -jeg tror mennesker i dette landet og i vesten blir provosert av å bli fratatt retten til å tenke selv. En avbildet dukkemann kan ikke være den førende stemmen for vanlig fungerende menn og kvinner.


Jeg trodde på kjærlighetens kraft før 22.07.11 og nå; med denne datoen noen dager unna er jeg bergtatt og ydmyk over dens enorme autoritet og bravur! Makan til våpen finnes ikke!
Jeg tenker at det må være skrekkelig irriterende å se at etter en slik aksjon (som han selv kaller det i sitt manifest) så skjer det en helt motsatt reaksjon enn hva som var målet. Den ønskede reaksjonen var jo at AP skulle endre sin politikk. At AUF skulle slutte med å kjempe for solidaritet og fellesskap. SÅ skjer det at vi reagerer med MER av alt og at hans "akson" fører til at vi styrker våre bånd, øker omsorgen og lager "fotbukt" (pakker inn føttene til et annet menneske i dyna når det skal sove) for hverandre uavhengig av rase, etnisk tilhørighet og religiøs overbevisning. Og slik må det være og slik skal det bli.


Jeg, som èn, skal hjelpe til å knytte bånd og jeg skal begynne i dag! Jeg skal snakke med mine Afganske naboer som jeg aldri har hatt kontakt med. Jeg skal hilse på alle jeg burde hilse på, jeg skal sette meg inn i hvordan jeg kan hjelpe til i politikken og ikke minst. Jeg skal melde meg tilbake inn i AP. Etter det jeg har sett de siste dagene kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er enormt glad for at det er Jens Stoltenberg som er statsminister nå og han har håndtert dette på en eminent måte! Jeg ser han lider. Jeg ser hans energilager visne. Men han står der. Klippefast. Sterk som en Bjørn og fast i troen på at vi skal ta Utøya, Oslo og Norge tilbake!

Qualis rex, talis grex
Som konge, så folk


Jeg skal vise min enorme takknemmelighet ovenfor han med min stemmeseddel. Og innmelding i partiet (eller tilbakemelding heter det nok). Og jeg skal vise ungdommene i AUF at de er på rett vei. De har forstått det viktige og de kjemper for de rette sakene! Og de vi har mistet, både de vi kjente, de vi visste om og de vi ikke kjente personlig; de tenner vi lys for og vi glemmer dem ikke.

Hver og en av dem står som en skinnende engel som representerer demokrati, fellesskap, frihet og fred mellom mennesker. Deres lys vil holde på Utøya som symbol for disse punktene til evig tid. 

Ad extremum
Til Slutt 

En liten apell.
Gi ikke dette ikke-menneske oppmerksomhet, da gir vi han det han vil ha. Bruk energien på å tilrettelegge for fred og fellesskap, slik ånden til våre kjære på Utøya og i Oslo var.

Måtte de ha fred og måtte Guds engler bre sine beskyttende vinger over dem. 
Måtte Gud gi oss alle styrke til å tåle børen og lys til å se veien videre. 

Fred



post signature
bilder lånt fra Google, uten det første som er laget av meg

16 kommentarer:

Siri sa...

Takk! Dette var gode ord og tanker.

Lykkeliten sa...

Takk for gode ord til ettertanke. Du har så rett i det du skriver.

Klem

Mrs.Hatata sa...

Ameen
Utrolig flott søte <3

Bente sa...

Takk for ditt fine manifest! Jeg måtte gråte litt når jeg leste det. Og være stolt!

Bondekona sa...

Godt skrevet,
der ga du meg frysninger.

Whitebite sa...

flott skrevet! flinke du -som setter ord på et vonde.
Håper du har det bra!
klem fra meg

Tovepia sa...

Skikkelig godt skrevet!
Bloggelysten min bare forsvant etter denne tragedien, men livet må bare gå videre.
Ønsker deg en god dag!

ide-puffen sa...

Fantastisk skrevet, og tårene kom igjen. Men nå skal jeg tylle denne opplevelsen litt inn i hjertet og la livet gå videre med litt andre tanker i hodet. Leve mer bevist og ikke la bagateller gå inn på meg. Vi skal komme styrket ut av tragedien.
Statsministeren vår har gjort en fantastisk jobb og jeg mener alle burde bruke stemmeretten uansett parti for demokratiet.
Oi, nok politisk tale.
Jeg holder på med mine ubetydelige ting i denne perioden for å "leve" videre.
Ha en fin dag
Klem
Randi

Frøken Anker sa...

Vi følger med i jeres ulykke. Og vore tanker er uforstående overfor den grusomme handling.

Klem

Skjerstad sa...

Så vakkert skrevet :) Du er så flink til å uttrykke deg med ord , jeg er ikke så flink til det . Takk for at du deler dine tanker .
Klem fra Janne

A Foreigner in Italy sa...

Helt enig med det du skriver. Dette ikke-mennesket må ties ihjel! Og som den fremmede fugl jeg er i Italia så føler jeg litt hvordan det er å være innvandrer et sted. Selv om jeg tross alt kan språket så blir man litt utenfor enkelte ganger. Og for de som bor i Norge og ikke kan norsk må det være ganske vanskelig. Så snakk med din afghanske nabo; det får ham garantert til å føle seg mer velkommen!

Heia Norge!

Daisys home sa...

Du er så flink til å skrive og dette var kjempebra :)

Ble ubetydelig innlegget mitt idag,men følte virkelig for å få blåst ut litt av all den gørra som det syke mennesket kommer med...
Håper også at vedkommende får den hjelpa som så tydeligvis sårt trengs. For her er det snakk om å være syk i " hodet ".
Hadde vel vært innom bloggen min rundt om 25-30 ganger på samme dag. Så håpet vel at kommentarene skulle bli " publisert " .Dette var jo bare en av mange...
Ha ei fortsatt fin helg
klem

Dilli sa...

Utrolig flott skrevet! Svelger på klump i halsen...

Mie fra Mies Mirakler sa...

Så bra at pakken kom frem, gleder meg til å se tingene i sitt nye gode hjem ;) -og et fantastisk flott innlegg fra deg, sier bare AMEN! *♥*

Anonym sa...

Godt sagt, er så enig!
Mette C

sisselastrid sa...

Vakkert <3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...