8. mars 2011

DIY Digiscrapping :) Og en utfordring!

Digiscrapping er en fantastisk hobby! Det er underholdende, kreativ og givende. Og ikke minst kunstnerisk om du vil. Det er som å kunne sette sammen den verdenen man vil, lage det utrykket man vil.... lage små kunstverk rett og slett, eller bare sette sammen noe enkelt som en invitasjon og/eller annet lignende. Morro er det uansett.

De første scrappene jeg lagde var selvfølgelig av barna... og de fleste jeg noensinne har lagd er av dem også :) Dette er en av de første som IKKE er av barna  :)

Jim Morrison, The Doors

Jeg har fått en del spørsmål rundt hvordan jeg lager disse. Og det finnes ingen fasitsvar på det, men årsaken til at jeg viser frem en av mine første scrapper er for å si at: Det finnes ingen lett vei til digiscrap. Prøv og feil, prøv og feil og så prøv og feil igjen... når jeg ser på denne scrappen nå så syns jeg den er såååå enkel. Men jeg husker godt at jeg slet for å finne den rette rammen, riktige design, font osv... :)

Nå er det lenge siden (1 år ca) jeg scrappet for hverdagen tar meg i tilegg til at jeg har funnet Blogglandia, men en av mine siste scrapper, som er noe mer "heavy" er denne:

Ser du forskjellen? Her har jeg holdt på å scrappe en hel dag :) Og FØR jeg begynte å scrappe på denne, så måtte jeg finne den korrekte kombinasjonen av designere (de som lager bakgrunnene, farvene, tingene jeg velger å legge i et bilde... for ALT er en og en ting.... jeg bruker IKKE ferdige oppsett :)  ) Alle firkantene er i utgangspunktet en bakgrunn fra en designer som jeg har minimert og kombinert med det vi kaller "embellishments"... som er tingene som engelen, dråpen, rosetten, swirl`en osv....

Når man scrapper finner man fort favorittdesignere. Man finner også fort ut om man syns man skal legge seg på en gratislinje eller om man vil legge penger i det. Personlig var jeg AKKURAT i det brytningspunktet da jeg plutselig ikke fikk tid lenger (les: ble overraskende gravid på en ferietur til Tusenfryd... sukk... trengte ikke lage frokost vettu... så da kan man være våken litt lengre... og det ene bærer det andre med seg og det andre er nå 9 mnd.....)
Men det betyr i alle fall at ALLE mine scrapper er laget av 100% gratis ting... det hører med til historien at jeg var i et CT (Creative Team) for en designer fra Asia og fikk dermed alle hennes produkt gratis og jeg har også en annen vennidne som er en fantastisk designer og som ga meg en super startpakke :)

Men CT og Flinkiser i vennekretsen er ikke nødvendig. Du kan bruke det du finner på nettet for det er mer enn nok. Til å begynne med vil du ha mer enn nok med det du finner på sider som http://www.scrapbookflair.com/ eller norske varianter av scrappemiljø på nett som jeg ikke har oversikten over... skriv gjerne i kommentarfeltet om du kjenner til noen.

Jeg bruker 2 redigeringsprogram i utgangspunktet. Photoscape og GIMP... kunne ikke levd uten dem. :) Ikke i dag heller forresten... Photoscape bruker jeg hele tiden! Begge er gratis. GIMP bruker jeg mest til å klippe ut noe jeg vil ha inn i en scrap... for eksempel for å lage en sånn en:
Der har jeg klippet ut en legomann og brukt den samme 3 ganger i forskjellig size bare... og lagt dem over en bakgrunn jeg fant på google og lagt til tekst... pisst ferdig :)

SÅ det eneste jeg kan anbefale er følgende: Last ned Photoscape og GIMP. Bli kjent med programmene og om dere står fast så søk på google... om dere vil lære hvordan å klippe ut en del av et bilde i GIMP så skriv:
"tutorial gimp cut out image/people/piece" eller noe sånt.... og så leser du deg fram til det som du trenger. Og da lærer du mye nyttig sjø :)

Jeg sliter enda med å klare å bruke no som kalles photomasks.... ggrrrrr.... hver gang jeg vil bruke dem er som den første gangen... det er for å lage bilder som dette:
Diana alene foran kjærlighetens tempel Taj Mahal


Diana-bildet ser ut som et hjerte, sant? Ja... det er en photonask som egentlig er helt svart... og så skal jeg da på finurlig vis få Diana sitt bilde inn i det svarte hullet og samtidig få det til å se kult ut :) Yeah... så det så.... Vanskelig!
Så til utfordringen:

Gi meg en oppgave! Hva vil du se scrappet av meg? Den ideen jeg forelsker meg i, scrapper jeg.. men jeg scrapper iikke noens barn altså her i all offentlighet :) Men de som velger å selv være åpne på bloggen sin kan jeg gjerne scrappe... har du et arti bilde du vil jeg skal scrappe kan jeg det... og det som er poenget med denne utfordringen er at OM DU VIL så kan jeg lage DEN scrappen som en DIY i detalj.... så ser du mer hvordan ting gjøres :)

Man kanskje ikke interesse for slikt her ute i blogglandia :) Vi får se :)

Ha en fin kveld småpiker!


9 kommentarer:

Jennys fire vegger sa...

Jeg har sett dette fenomenet rundt i blogglandia og det ser utrolig kult ut! :-D Så flink du er! Spennende å lese om, og et steg-for-steg innlegg hadde vært kult!

Det første som jeg tenker på som hadde vært kult å digiscrappe er forskjellige bilder av sønnen min Tristan som begynner å bli en smule klesbevisst, for å si det mildt. Her om dagen utbrøt han: "Du er verdens dummeste mamma! Hvis jeg må ha på meg den skjorta der i morra, tar jeg med meg pappa og flytter!" DET sitatet hadde gjort seg i et kult oppsett, syns jeg. :-D Jeg skal forresten lage et innlegg om han i morgen, så kan du se bildene jeg mener der. :-)

Gleder meg til å se flere kommentarer og hva du velger å bruke i innlegget til slutt! :-D

Ha en fin kveld videre.
Klem Jenny

Katrine Helen sa...

Herligheten hvor flink og kreativ du er! Jeg og samboeren min har vært sammen i 5 år om tre uker, og i den forbindelse vil jeg lage et album til han med et sammendrag av tiden vår sammen. Vil du scrappe framsiden til det? :)

Tovepia sa...

Jøje meg så fint, men dette har jeg ikke peiling på, men ser jo at dette må være utrolig artig, og det gir jo de herligste bilder!
Jeg så kommentaren om abuelita, det var en koselig opplysning;)
Klem fra meg;)

Unknown sa...

Så flink du e!
Ukjent terreng for meg den scrappinga.

Ser du har fått forslag og, blir spennande å sjå :o)

Mie fra Mies Mirakler sa...

Tusen takk for tips om programmer man kan bruke, jeg er SÅ lei av å redigere bildene mine i Paint! hehe. Så disse skal jeg jammen teste ut. Jeg lekte meg med tekst og bilder for maaange år siden, så det er en hobby jeg kunne tenkt meg å putle litt med igjen. Digital scrapping altså, stilig!!! -måtte knise litt av den Tusenfryd historien din, rart hvordan tilfeldigheter kan føre til små mirakler :) Har et par eksemplarer selv ;D *♥*

Unknown sa...

Tusner på takk for den hærlige overraskelsen som låg i postkassa mi i dag!!!!
Den falt definitivt i smak :o)
Og Trym åt opp slikkepinnen med ein gong. Fornøyd han og ;o)

Håpe duken havne på hytta di forresten ;o)

Kaoskontroll sa...

Wow sier bare jeg. Utrolig kult, men tror nok ikke jeg har tålmodigheten. :)

Takk for medsøsterlig kommentar på bloggen min! Og invitasjonen er gjensidig. Om du kommer til Bergen...! :)

Og ja, man blir oppgitt til tider! Kunne vært fristende å bare si "Åh... DE er så teite!", men jeg vet det finnes like lite vondt i dem som jeg vet at ondskap er en "mangelvare" hos meg, så det strander bare der... i at vi ikke evner å forstå hverandre. Og om vi forsøker å ta opp de såre temaene ender det bare med krangel. Så ja, det hadde blitt litt "blasfemisk" å skulle fremstå som "lyckliga gatan"! :)

Ja ja, det er ikke enkelt alltid, men det meste løser seg med tiden. Insha'Allah!

Klem

Susanne sa...

Tusen takk for at du la igjen hyggelige ord inne hos meg her om dagen :)
Kjempekoselig blogg du har, og disse digitale scrappene var fantastisk flotte!

Knitty sa...

Heisann :)
Kjekt du stakk innom meg og takk for gratulasjonen :)
Tippa eg skal prøva meg på digiscrapping, Gøy !!! :)
Legge meg til som følgar her ser eg :)

Ha ein finfin kveld :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...