11. feb. 2011

Interiør og betydning *Oppdatert*

Jeg liker ikke interiør som ikke har en mening, funksjon eller betydning. Madonnafigurer gjør at jeg trekker konklusjonen av at eieren er katolikk, kors rundt omkring får meg til å tenke at mennesket som dekorerer slik er redd for noe og føler at h*n trenger beskyttelse fra oven (jeg har bodd mange år i et katolsk land så mine oppfatninger er nok preget av dette!), stilleben som står der bare for skjønnheten av dem ......... vel...... jeg syns ofte, men ikke alltid, de er mye mer rotete og forstyrrende enn pene rett og slett.

(Etter mail og kommentarer må jeg tilføye: Jeg kritiserer IKKE dere som bruker Madonnafigurer, krusifiks og stilleben i interiøret... tvert om.... jeg tror mange av dere vet at jeg ELSKER hvordan dere har det hjemme... men JEG forstår ikke alt uansett.... og er oppdratt til at Madonnafigurer hører katolisismen til og krusifiks er til beskyttelse... og stilleben er noe vi prøver å male.... og sånn er jeg opplært... verken mer eller mindre...)

Når en hel gruppering mennesker bestemmer seg for at "den stolen der må vi alle ha for noen har bestemt at det er denne stolen som er "in" nå"..... så betyr bare det for meg at den stolen skal jeg IKKE ha :)
Jeg syns GreenGatekopper er nydelige... men jeg ser ikke hensikten med å kjøpe et par av dem.... bare fordi jeg syns de er fine. For jeg har ikke stilen/spacen til å hvitmale alt og ha GG-farveklatter rundt omkring :) Så da koser jeg meg ofte med Emmeline`s GG-saker og så drikker jeg kaffe av min egen Ikea-kopp eller te av mine Rosendahl-glass :)

Jeg synes ofte at form og kombinasjoner gjør et rom mye vakrere enn enkeltgjenstander som man setter inn i rommet. 

 
Jeg liker også at det er praktisk samtidig som det er vakkert. Og jeg liker IKKE for mye krimskrams og pyntegjenstander rundt omkring som bare lager (i mitt hode) et rotete bilde...

Jeg har vært maksimalist de luxe... for flere år siden. Etter flere år med å samle og ta vare på var kvistrommet, hyllene, skap, skuffer og kister FULLE og jeg var alt annet enn lykkelig fordi dette skapte kaos inne i mitt hode. SÅ jeg begynte å gi bort og kaste.... joda, jeg angrer noen ganger på enkeltgjenstander jeg har gitt bort, jeg skal innrømme det. Men når jeg spør meg selv: "Hvilken positiv endring ville det ha gjort om Bertha, som fikk denne av deg, kom tilbake med den nå"? .... så er jo svaret ingen verdens ting, ergo; jeg har ikke bruk for den.

Jeg har nok ikke en fast stil... annet enn at jeg sverger til WabiSabitilnærming, der alt skal ha en mening... man har ikke noe fremme eller kjøper seg ingenting som ikke har et bruksområde, affeksjonsverdi og/eller mening.
Det er vanskelig å få tid til interiør når man har 2 små, 1 stor og en som er enda større som er student og helgearbeider.... mine barn sitter IKKE rolig å hjelper meg å tråkle på mine lappetepper eller sitter stille så ser på mens jeg blander den perfekte farven :) hihi.... skulle tatt seg ut. Mine vil helst drikke malingen og spise lappeteppet mens de hopper på eggene jeg legger frem til påskepynt :)
Men det kommer dager etter disse, heldigvis :) Og daaaaaaaaaaa skal jeg få det fint daaaaaaaa :)
Ha en god dag og ikke glem å skriv deg på min GIVEAWAY! 

Bildene er etter laaaaaaaangt tid og myyyyyyyye leting etter de "rette" funnet på Google, the one and only!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har både madonna (mange madonnaer)og kors,det er fordi jeg liker det,hverken fordi jeg er katolikk eller føler at jeg trenger beskyttelse fra oven.

Tovepia sa...

Jeg har ingen andre som roter unntatt meg selv, og jeg ser jeg skulle hatt en container til bortkasting, for sannelig hoper det seg opp når man har plass og har levd en stund;) ..ellers så enig i dine betraktninger, jeg har mine kopper kjøpt på Rema, og har ikke plass til flere:O)..enten de heter det ene eller det andre;)
Kos deg i trollheimen, klem fra meg;)

Shy sa...

Har ikkje så mange ting eg. Vurderer for kvar gong eg skal kjøpe noko om eg verkeleg treng dette. Eller om eg verkeleg har lyst på dette, -OG ikkje minst HAR eg PLASS??
God helg!

Maleriet fargehandel sa...

Hi hi, morro med litt leven, uansett ;) Ha en herlig dag snuppeguri!

Mvh Heidi

Merete sa...

Det som er så fint at vi er så forskjellige! Fint innlegg foresten :-) Og mangfold skal det være.
For min del når det gjelder kors så er jeg vokst opp med kristendom. Kors har jeg samlet på siden jeg var lita, der er det helt naturlig for meg.
ØNSKER DEG EN FLOTT HELG MED DINE :-)

Daisys home sa...

Godt skrevet ! Hadde blitt kjedelig om vi alle skulle hatt samme smaken, noe som man nesten kan tro at de fleste har, når man tar en titt rundt om i bloggene..hi..hi Skal ikke uttale meg for mye om den saken!
Med ønske om ei fortsatt fin helg, klem sissel

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg er også tilhenger av at det skal være praktisk. "Ikke praktisk", tenker jeg når jeg ser trendy soverom med badekar...Her i huset involverer nemlig badekar og bading mye VANN og DAMP. Og vann og damp vil jeg da ikke ha på soverommet...

Bird on a wire sa...

Dette var en kjempefint innlegg. Vi har vel alle en tendens til å skaffe oss litt mange ting opp gjennom livet. Selv er jeg midt i en opprydding (jeg kaller det renselsesprosess) hvor jeg møysommelig spør meg selv om hver enkelt gjenstand - trenger jeg virkelig dette? Blir jeg glad når jeg ser denne?. Et par flytteesker er allerede gitt bort på finn.no, og mer skal det bli. Jeg føler en slags lettelse for hver ting som forsvinner ut av leiligheten, det er nesten så jeg føler at jeg puster bedre.
Madonnaer, kors og vinger har jeg aldri hatt sansen for. Å blande religion inn i interiøret trenger jeg ikke. Jeg har mye annet unødvendig slengende rundt omkring, men det skal det bli en endring på!

Bird on a wire sa...

Og det jeg egentlig skulle si var: takk for inspirerende innlegg!

Hjertedamas blogg sa...

Heisann!!!! Mulig jeg er litt sånn wabisabi greie, for mine ting skal bety noe for oss, og de skal gjerne kunne brukes til npe. Her i huset er vi mange til å rote, og ingen til å rydde, og jeg leter stadig etter de rette organiseringssystemene, som mannfolka mine husker å bruke:DDDD Jeg har vært vedig sjuk noen år, og da ble jeg opphengt på ro, velvære, minimalise, religiøse symboler osv. Men alt til sin tid. Det var på tide å fjerne disse symbolene når mine sønner fortalte at kameratene deres lurte på om vi var veldig religiøse. Så alle disse greiene havna på do, og har nå havnet hos Fretex, i håp om at noen andre vil ha større glede av dem. Har igjen en stoooor madonnafigur, som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av. Blir nok Fretex, det også tenker jeg. Tror nok at det viktigste med innredning, er at det speiler de som bor der!!!!! At når noen kommer på sitt første besøk, så skal de allerede i gangen få en formening om hvem som bor her!!!! (Derfor vil folk allerede der se at her i huset bor det en rotete familie, he-he) Det er ihvertfall min innredningsfilosofi!!!!! Klemz Grethe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...